Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Terra Memoria

Terra Memoria

Informacje o grze

dots Nazwa gry: Terra Memoria
dots Gatunek: cRPG
dots Producent: La Moutarde
dots Cena: 91,99 PLN
dots Recenzent: „FaultyGear”
dots Ocena: 70%
Terra Memoria


Sympatyczna kraina będąca domem dla cywilizacji ludzi oraz wielu ras humanoidalnych zwierząt stawia czoła wielu kryzysom jednocześnie. Zaczyna brakować kryształów napędzających właściwie całą technologię w krainie, a w dodatku kolejne osady są atakowane przez wyłażące spod ziemi dziwne, nieznane nikomu i wybitnie agresywne maszyny. Oczywiście zanim jednak rozwiążemy problemy świata, zaczniemy od bardziej osobistych problemów postaci.

Syl (będąca lisicą) po latach nauki sztuki przywoływania w świecie duchowym wraca do miasta Constance aby spotkać się z rodzicami. Niestety na miejscu okazuje się, że oboje się wyprowadzili, a biedna Syl musi szukać kogokolwiek kto może udzielić jej jakiś informacji. W ten sposób napotyka maga Moshanga (z rasy humanoidalnych nosorożców) i barda Alto (leniwca), a potem w wyniku dziwnego rozwoju wypadków cała trójka zostaje wysłana aby zbadać braki w dostawie kryształów. Po drodze dołączą do nich jeszcze trzy postaci – inżynier Edson, kowalka Opal i zmiennokształtna istota nazwana Meta.

Terra Memoria 102336,1


Terra Memoria zdecydowanie nie wymyśla koła na nowo. Mamy tutaj system walki z kolejnością ruchów postaci (zniszczenie pancerza wrogów opóźnia ich ataki), wrażliwością na żywioły i umiejętnościami w praktyce podzielonym na ofensywne oraz leczenie. Nasza drużyna w praktyce jest na polu bitwy w całości – Syl, Moshang i Meta to postaci, które bezpośrednio atakują, natomiast Edson, Opal i Alto tworzą z nimi domyślnie losowe pary (choć można to zmienić) i dokładają modyfikatory do zdolności. Alto zamienia ofensywę na leczenie (i odwrotnie), Opal zmienia żywioły ataków, a Edson może zamienić cele umiejętności z jednego na wiele (i odwrotnie). Kombinowanie jest jednak ograniczone ze względu na małą liczbę umiejętności postaci i szczerze powiedziawszy brak potrzeby stosowania jakiejkolwiek taktyki. Większość starć sprowadza się tylko do używania najlepszej dostępnej umiejętności każdej postaci aż przeciwnik padnie. Rozbijając pancerz wroga, możemy sprawić, iż jego tura nie nadejdzie właściwie nigdy, a leczenie przydało mi się dopiero mniej więcej w połowie gry.

Nasze postaci rozwijają się tylko i wyłącznie przy odpoczynku, toteż warto o tym pamiętać. Wtedy to naliczane są wszystkie zdobyte punkty doświadczenia, możemy też gotować (minigierki z tym związanej nie da się przegrać…) i tym samym dodawać naszej drużynie bonus do punktów życia. Przydaje się to, jako że twórcy próbowali zbalansować nieco walkę w późniejszych etapach dając wrogom siłę pozwalającą pozbawić naszych postaci nawet połowy paska zdrowia. W obozach możemy też wykuć sobie przypinki, będące jedyną częścią ekwipunku którą możemy zmienić. Każda postać ma trzy sloty, a każda z przypinek dodaje (lub też odejmuje) punkty do określonych statystyk. Na początku kupimy przypinki dające po kilka punktów do jednej ze statystyk, ale oczywiście prędko kupimy i wykujemy potężniejsze warianty – potrzebujemy do tego jednak odpowiednich składników, podobnie jak do lepszych potraw w czasie gotowania.

Terra Memoria 102336,2


Terra Memoria w pewnym momencie oddaje w nasze ręce również możliwość rozbudowy własnej osady. Wprawdzie pozwala nam to zdobyć trochę nagród (osadnicy odwdzięczają się nam za wybudowanie dla nich konkretnych budowli), ale na dobrą sprawę mnie to nie wciągnęło. Oprócz stawiania budynków, schodów, mostów i murów gra pozwala nam również na ograniczoną modyfikację terenu. Możemy zrobić sobie staw, zmienić podłoże z czerwonego piasku na piękną trawę lub kostkę brukową, a także posadzić drzewa i kwiaty. Oczywiście, wszystkie nowe dekoracje musimy kupić u specjalnych handlarzy. W świecie gry możemy również znaleźć trochę postaci które również chciałyby zacząć nowe życie w naszej osadzie i szczerze powiedziawszy, była to jedna rzecz która właściwie przypominała mi o istnieniu tego mechanizmu.

Grafika jest chyba jednym z najmocniejszych elementów Terra Memorii. Mamy tutaj świat w pełnym trójwymiarze, widok izometryczny i sprite’y postaci oraz przeciwników. Te z kolei przywołują na myśl takie klasyki jak Breath of Fire IV. Kolory są bardzo ładne, podobnie jak miejsca, które zwiedzamy. Nie ma ich niestety zbyt wiele, ale to akurat kwestia tego, że gra ogólnie nie jest zbyt duża. Nasza postać z racji bycia płaską, może czasami utknąć za to w scenerii, w czasie poszukiwań skarbów. Na szczęście twórcy pomyśleli o tym i zamieścili w menu opcję pozwalającą się odklinować. Nieco toporne, ale skuteczne.

Terra Memoria 102336,3


Muzyka jest całkiem ładna, świetnie pasuje klimatem do lajtowego RPG – czy to tematy miast, czy to muzyka do bitwy. Świetnie wypada jak dla mnie muzyka oraz efekty w czasie opcjonalnych pojedynków z potężnymi duchami (które musimy tak przekonać do siebie, aby Syl mogła użyć ich mocy) w świecie nadnaturalnym. Niestety, mam trochę problem z większością efektów dźwiękowych – są one miejscami nieco dziwnie dobrane, jak choćby to co słyszymy podczas minigierki z gotowaniem.

Słowem podsumowania – Terra Memoria to gra po prostu średnia. Można zagrać, ale jest bez szału. Nie wyróżnia się niczym, nie ma porywającej historii i postaci, ale jednocześnie ma klimat niezobowiązującej wakacyjnej wyprawy. Jest przy tym dość skondensowanym doświadczeniem – grę można przejść bardzo szybko i zdobyć wszystkie osiągnięcia w czasie już jednego podejścia. Gdyby nie bariera językowa, byłaby świetna na początek dla wielu młodszych graczy, którzy świetnie mogliby bawić się w pełnym magii świecie i mieć radość z tworzenia własnej osady. Niestety, dla polskiego gracza ta przyjemność nie będzie dostępna, przynajmniej nie w tej chwili.

Metryczka
Grafika 90%
Muzyka 80%
Grywalność 60%


Ocena końcowa
70%


10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
+ / -
PLUSY
dots skondensowana rozgrywka jak na RPG
dots całkiem ładna grafika i muzyka
dots dobre jako pierwszy kontakt z gatunkiem dla kogoś młodszego (o ile zna któryś z języków w jakich jest dostępna gra)
dots dobre do calakowania
dots ogólnie gra jest poprawna
MINUSY
dots historia absolutnie nie porywa
dots postaci zresztą też nie
dots brakuje „tego czegoś”
Wymagania systemowe
Intel Core i3-6100 3.7 GHz / AMD Ryzen 3 1200 3.1 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750 / Radeon RX 460 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 10/11 64-bit



„FaultyGear”
Autor: FaultyGear


Przedyskutuj artykuł na forum

Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow